Thursday, September 10, 2009

NAIK ANGIN

Adik telah menyampaikan satu perkhabaran yang agak mengecewakan kepada saya.Anak saya yang bersekolah di Gemereh agak menurun prestasi ujian bulanannya dan kerja-kerja sekolahnya.Biasanya anak lelaki memang memerlukan kesabaran untuk menyuruh dia belajar.Anak lelaki saya lebih suka menumpukan apa yang gurunya ajar di dalam kelas daripada belajar di rumah.Setiap hari ada sahaja yang diceritakan kepada saya tentang guru-gurunya.

Mata pelajaran yang diminati dan kurang diminati.Saya selalu menasihatinya agar sentiasa mengulangkaji pelajaran dan membuat kerja sekolah yang diberikan oleh gurunya.Alasan yang diberikan kawan dia selalu tidak membuat kerja.Jadi, dia juga ingin seperti kawannya.Saya tidak boleh terima alasan seperti itu.Apabila saya naik angin, dia begitu takut sekali.Apa yang dikehendaki telah saya tunaikan.Dia sering mengharapkan agar guru-gurunya dapat mengajar dengan baik kerana penumpuan di dalam kelas amat penting.Itulah yang sering dikatakan kepada saya.Dia begitu berminat dengan mata pelajaran yang diajar oleh gurunya dengan bersunggh-sungguh.

Saya memarahi sehingga dia tidak berani menegur saya dan untuk mengajarnya ,saya mengambil tindakan dengan membiarkan dia dengan emosinya itu.Apabila saya tidak melayannya dia telah banyak berubah dan setiap kali saya mengambilnya dari sekolah dia akan memberitahu saya yang dia ada kerja sekolah.Balik saja selepas bersolat, dia terus mengeluarkan kerja-kerja rumah yang diberikan oleh gurunya.Saya percaya yang anak saya boleh melakukan sesuatu apabila tekanan diberikan kepadanya.Jika kita tidak ambil kisah, dia pun leka dan apabila saya naik angin dia terus bertindak.Sejak itu, saya dapati perubahan demi perubahan berlaku dalam dirinya.Dia begitu takut apabila saya tidak melayaninya seperti selalu.

Saya memang suka jika seseorang guru itu bertindak memaklumkan kepada kita jika anak kita menampakkan penurunan prestasinya.Malah, setiap malam saya akan pastikan buku-buku anak akan saya periksa apabila dia tidur untuk memastikan kerja-kerja sekolah dibuatnya.

Pena kasih:Seorang ibu sudah tentu hendak melihat anaknya berjaya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails