Monday, September 14, 2009

C ERITA TEMAN


Teringatkan kisah teman sewaktu hendak menyambut hari raya. Kisah diceritakan kepada saya untuk melepaskan perasaannya kerana ketidak puasan terhadap suami.Terlalu ego dikatakan.Kisah ini sudah hampir 8 tahun lalu tapi ianya meninggalkan kesan kepada saya.Saya hanya meminta beliau bersabar.Ranjau dalam menjalani kehidupan sebagai suami isteri.Sudah tentu banyak cabaran dan ujian yang perlu kita tempuhi.

Beliau menyuarakan rasa ketidak puasan hati terhadap suami yang seolah-olah tidak pernah untuk menjaga hati isteri.Isteri yang menganggap mentuanya adalah seperti ibu bapa sendiri dan tidak pernah sekali-kali untuk mengecewakan hati mentua.Diikutkan setiap kehendak mentua dan dijaga hati mentua agar tidak terkecil hati .Lalu saya katakan itulah sebenarnya peranan kita.Anggaplah mentua itu sebagai ibu bapa kita sendiri.Isterinya selalu memendam perasaan melihat perlakuan suami yang ego, yang terlalu mementingkan diri sendiri.Isteri tadi tidak tahu apakah kesalahan yang dilakukan oleh ibu bapanya sehingga si suami begitu dingin dengan keluarganya.Saya mendengar sahaja setiap rintihan teman saya dengan genangan air mata sambil mendoakan agar dijauhi perkara-perkara itu kepada keluarga saya.

Teman saya begitu bersungguh-sungguh menceritakan akan perihal suaminya.Kedinginan suami terhadap keluarganya amat menyedihkan hatinya.Ibu bapanya begitu prihatin terhadap cucu-cucunya.Terlalu mengambil berat akan kebajikan cucu-cucunya.Saya faham naluri seorang datuk dan nenek terhadap cucu-cucunya.Kasih sayang mereka kepada cucu melebihi kasih sayangnya kepada anak sendiri.Namun, teman saya itu terlalu banyak memendam perasaan terutama lebaran yang hampir menjelang.Teresak-esak dia menceritakan kepada saya.Saya meminta dia bersabar kerana suatu hari nanti suaminya akan terbuka hati untuk menyayangi mentuanya dan mengakui kesalahan diri sekiranya sikap ego itu tiada pada diri suaminya itu.
Mungkin apabila ibu bapa sudah memejamkan kedua-dua matanya, meninggalkan kita semua barulah kita hendak insaf.SubhanaAllah.Jauhilah daripada itu semua.Kasihani mentua sebagaimana kita mengasihi ibu bapa mereka.

Kini, saya tidak tahu kisah selanjutnya daripada teman saya.Adakah suaminya sudah berbaik dengan mentuanya atau sebaliknya.Saya sering meminta dia bersabar walaupun sebenarnya saya faham akan perasaan teman saya itu.Kecewa, Sedih,Luluh hati melihat perlakuan suaminya itu.


Pena Kasih:Menganggap mentua adalah seperti ibu bapa sendiri.Tahu akan pergorbanan mereka membesarkan kita sehingga kita berjaya hari ini.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails