Wednesday, September 23, 2009

MASA


Terlalu cepat berlalu.Meninggalkan ramadhan. Sudah empat hari kita menyambut syawal.Namun suasana hari raya masih ceria.Kanak-kanak masih lagi bertandang dari rumah ke rumah.
Mereka bukannya hendak makan kuih tapi yang penting kepada kanak-kanak ialah duit raya.Bagi mereka itu memang sudah kemestian malah mereka cuba mengumpul seberapa banyak duit raya.Sudah menjadi lumrah.

Begitu cepat masa berlalu dan masing-masing telah kembali bertugas.Ada yang agak liat untuk balik semula bekerja.Ada yang rasa begitu seronok untuk kembali bekerja tapi bilangannya terlalu sedikit.Mereka rasa tidak puas untuk berhari raya bersama-sama dengan keluarga,berjumpa sanak saudara yang sekian lama tidak ditemui.

Hari ini, anak-anak mak mentua semuanya sudah kembali ke rumah masing-masing.Rumah begitu sunyi sekali.Raya ketiga,adik beradik suami tidur di rumah saya.Begitulah amalan setiap tahun mereka akan bermalam di rumah kami.Begitu seronok berkumpul dan berbual-bual walaupun dalam keadaan kepenatan.Haziq terutamanya begitu gembira dengan kehadiran sepupunya itu.Bukan apa,mereka beramai-ramai bermain mercun dan bunga api walaupun dilarang oleh kami.

Begitu cepat masa berlalu.Cuti seminggu sudah tinggal beberapa hari sahaja.Setiap hari, saya mengingatkan Haziq supaya menyiapkan kerja sekolah yang diberikan oleh cikgunya.Begitu juga dengan kak long yang selalu diingatkan supaya membuat ulangkaji kerana peperiksaan SPM hampir tiba.Selepas solat subuh,Haziq terus sahaja menyiapkan kerja-kerja yang diberikan oleh gurunya.Begitulah amalannya setiap hari walaupun hari raya.

Begitu cepat masa berlalu.Banyak rumah saudara mara yang masih belum diziarahi.Terlalu sibuk melayan tetamu sehingga saya tidak mempunyai kesempatan untuk pergi ke rumah mereka.Setiap kali kami merancang untuk keluar, tetamu pun sampai dan kami bersyukur di atas kehadiran mereka.

Begitulah masa.Namun, tidak menyesal masa itu berlalu dengan cepat cuma kita gagal untuk merencanakan kehidupan kita sehingga kita tidak mempunyai masa yang mencukupi.

Pena kasih: Tetap menghargai masa.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails