Wednesday, September 30, 2009

SUDAH SAMAPAI MASANYA................

Sewaktu memandu menjemput anak lelaki balik dari sekolah, menerima sms daripada anak perempuan memaklumkan bahawa jiran saya meninggal dunia jam 12.00 tengah hari.Sakit tua .

Apabila menerima berita kematian,saya terus memberitahu suami tapi suami ada kelas pada waktu petang dan saya meminta izin untuk melawat jiran tersebut.Suami membenarkan saya pergi.Justeru, saya terus ke rumah jiran dan berjumpa dengan isteri jiran tersebut.

Isterinya pun masih terkejut dengan kematian itu.Sewaktu hendak memberi makanan, suaminya itu sudah tidak dapat menerima makanan tersebut.Lalu si isteri dan anak lelakinya membaringkan suami tersebut sambil membersihkan sisa-sisa makanan yang terdapat dimulut suaminya itu.
Sempat si suami memaklumkan kepada anak lelakinya yang dia hendak mati dan sudah sampai masanya...............Si isteri menganggap itu merupakan suatu gurauan tapi Allah menyayanginya.Allah mengambilnya dalam keadaan yang tenang dan tidak disangka oleh isteri dan anak.Tiada sebarang tanda cuma dilihat suaminya tidak memberikan sebarang tindak balas lalu si isteri berjumpa dengan ayah saya untuk melihat keadaan suaminya.Ternyata suaminya telah tiada.

Lebih menyedihkan si isteri ialah semasa memberikan sarapan si suami seperti biasa.Tidak nampak atau tanda yang suaminya sakit.Sempat si isteri ke pasar membeli lauk-pauk untuk dimasak.Masih berada dalam suasana hari raya dan sudah tentu ia begitu memeranjatkan keluarga tersebut.Namun, kita mesti ingat bahawa kematian itu boleh berlaku bila-bila masa sahaja.Siapa sangka,pagi sihat dan tengah hari tiada.

Pena Kasih:Al Fatihah untuk jiran saya yang pergi tidak akan kembali lagi.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails