Sunday, September 20, 2009

RAYA 1







Bulan ramadhan yang selama ini dinanti-nantikan berakhir dan disambut dengan bulan syawal.Alhamdulillah, saya dan suami telah mengerjakan solat aidil-fitri di Masjid Lubuk Batu.Terharu mendengar khutbah daripada tuan imam di situ.Selepas itu,diadakan pula bacaan tahlil oleh tuan imam.

Selepas selesai mengerjakan solat, saya dan keluarga telah pergi ke rumah bapa saudara yang terletak di Kg Gelang Chincin.Ayah dan emak telah pergi awal kerana permintaan Pak Ngah untuk mengadakan kenduri dengan diketuai oleh ayah saya.Agak terlewat sampai kerana kami berada di masjid sehingga selesai bacaan tahlil.

Buat pertama kalinya setelah hampir lima atau enam tahun saya tidak menemui sepupu yang sama-sama menjadi teman sepermainan sewaktu kecil bertemu semula.Bila dah berjumpa terlalu banyak cerita yang kami bualkan.Sepupu yang baru sahaja menerima cahaya mata setelah berkahwin hampir 8 tahun.Anaknya berusia setahun sembilan bulan tapi mempunyai bentuk badan yang agak berisi.Terlalu keletah.

Kami berada di sana lebih kurang satu jam dan selepas itu bertolak ke Batu Anam.Kami singgah di tanah perkuburan yang terletak di batu 8.Suami berjumpa dengan rakannya semasa di sekolah rendah yang ketika itu menziarahi tanah perkuburan keluarga masing-masing.

Seperti biasa dan telah menjadi kelaziman kami akan beraya di Kg Spang Loi.Beraya bersama-sama dengan datuk dan nenek sebelah suami.Saya tidak agi mempunyai datuk dan nenek baik disebelah ibu mahupun di sebelah ayah.Masing-masing telah meninggal dunia beberapa tahun yang lalu.

Kami tidak lama di Kg Spang Loi.Pada tahun ini,kami telah mengambil keputusan untuk balik awal dan berehat di rumah.Namun bertemu dan berbual-bual dengan saudara mara sudah cukup melepaskan kerinduan masing-masing.

Apabila sebut hari raya, kami memang tidak lari daripada terjumpa dengan menu yang menjadi kelaziman kami iaitu ketupat, nasi impit,rendang, kari dan lemang.Sungguh enak.

Pena Kasih: Raya pertama lebih kepada pertemuan dan ziarah-menziarahi keluarga yang terdekat.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails