Wednesday, September 30, 2009

MINAT SUAMI



Menjadi kebiasaan akan pergi bersembang dengan emak dan ayah pada waktu malam jika kesiangannya tidak kesempatan.Setiap hari,mesti melihat emak dan ayah.
Rumah yang terlalu berdekatan dan memang tidak menjadi masalah kepada saya untuk berjumpa dengan mereka.

Apabila sampai sahaja di rumah anak lelaki berkata:

"Ma, ma sepatutnya berterima kasih dengan kita kerana membeli harian metro hari ini,"katanya.
"Kenapa, ma perlu ucapkan terima kasih kerana adik selalu beli harian metro setiap hari."kata saya.
"Bukan apa,ma.Semuanya untuk ayah.Ayahkan minat dalam bidang penulisan.Hari ini,harian metro ada mengeluarkan iklan kepada sesiapa yang berminat untuk menjadi pemberita sambilan bagi daerah Segamat."
"Oh....itu untuk ayah kan dan mama tidak ada kena mengena dengan hal itu,"kata saya.
"Mama ni tak sporting la dan tak nak beri dorongan kepada ayah,"bebelan anak lelaki saya.
"Mama bukannya tak tahu minat ayah.Malah, dulu-dulu mama selalu ikut ayah mencari berita untuk daerah Segamat.Seronok juga.Sekurang-kurangnya dapat bertemu orang atasan.Ayahkan pernah menjadi pemberita sambilan di daerah Segamat pada tahun 80an dan banyak berita yang ayah buat terutama berkaitan dengan aktiviti di daerah Segamat."
"Banyak keratan akhbar yang ayah simpan sehingga kini," kata saya.

Minat suami dalam bidang penulisan memang tidak dinafikan.Kadang-kadang saya katakan yang dia salah pilih bidang.Pernah dia menyuarakan kepada saya yang dia hendak menjadi wartawan semasa mula-mula berkawan dengan saya.Tapi saya tidak bersetuju dengan cadangannya.Akhirnya dia hanya menjadi penulis yang tidak tetap di dada akhbar.Namun begitu, minatnya tetap ada dan menyuarakan juga kepada saya untuk mengambil master dalam bidang komunikasi secara part time.Saya hanya mendiamkan diri...............tanpa sebarang jawapan daripada saya.Namun, saya tetap memberikan peransang dan dorongan kepadanya untuk memenuhi impiannya itu.Pernah menerima tawaran untuk menjadi penulis tetap di Jabatan Perdana Menteri dua atau tiga tahun dahulu tapi suami menolak tawaran tersebut kerana takut tidak dapat memberikan komitmen kepada tugas hakikinya.

Pena Kasih: Melihat anak sulung mempunyai kriteria seperti ayahnya.Minat pada bidang komunikasi.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails