Wednesday, March 27, 2013

KEHIJAUAN.

Hari ini, aku memilih baju hijau untuk ke sekolah...tiba-tiba terasa hijau itu menarik.Lantas,hari hijau sedunia pagi ini.Kamera di tangan lalu ku suruh che Abe mengambil gambar aku dalam suasana kehijauan.Cat rumah warna hijau dan di kelilingi pokok-pokok yang berwarna hijau.So...teramat menariklah di mataku.

Lepas aku berposing, aku mengambil gambar hasil tanamanku.Alhamdulillah,walaupun tidak subur tetapi setiap dua minggu aku bagi hasil tanamanku dengan vitamin yang sesuai  buatnya.Menjadi juga hasil tanamanku.


Lantas di bahagian belakang rumahku berhampiran dengan bilik aku tanam pula dengan bendi.Alhamdulillah subur sungguh pokok bendiku.Berbudi kepada tanah,sangat berguna rupanya.Bukan tidak tahu tapi saja mengingatkan diri ini.

Che Abeku pula menanam pisang...dalam enam benih yang ditanam, hanya sebatang aja yang menjadi.Yang lain habis dikerjakan oleh .......faham-faham ajalah bila duduk kampung.
Kadang-kadang hasil tanamanku ini, ku bahagikan kepada saudara-maraku.Seronok tengok bila pokok-pokok ini berhasil.Setiap petang, aku mesti ke pokok ini melihat keindahan warna hijau.

Aku juga tidak lupa dengan tanaman orkidku..walaupun tidak banyak tetap aku suka juga dengan hasil tanamanku.





PENA KASIH:

Berbudi kepada tanah......

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails