Friday, February 3, 2012

SAHABAT

Mempunyai kawan memang ramai tetapi untuk memiliki seorang sahabat memang sukar.Sahabat yang betul-betul bersama kita ketika susah memang sukar tapi apabila dia memerlukan kita di waktu senang memang ramai.Lumrah kehidupan .......

Kadang-kadang tanpa kita sedari , kita suka berkongsi cerita dengan kawan-kawan.Cerita suka duka kehidupan diluahkan tanpa menyedari akibatnya.Kesannya mungkin mengguris hati kita sehingga kita sukar untuk menerima sahabat itu kembali.

Actually, saya selalu berpesan dengan anak-anak supaya berhati-hati menjadikan kawan sebagai sahabat kita yang boleh dipercayai.Jangan mudah untuk menceritakan isi hati kita kepada sesiapa even orang yang kita anggap boleh dipercayai.Pengalaman menjadikan saya lebih suka berkongsi cerita dengan husband sahaja.Kadang-kadang apa yang kita cerita dipusing balik sehingga mengubah cerita sebenar dan akhir lain jadinya.So, kini lebih baik saya menghabiskan masa saya dengan membaca buku-buku mahupun majalah berunsur keagamaan.

Kadang-kadang, anak kita tidak menyedari akan apa yang dibuat dan sebagai ibu saya selalu menasihati anak-anak agar lebih berhati-hati dalam memilih sahabat atau lebih baik mendiamkan diri daripada terus berkata-kata menceritakan hal orang lain.Kita tidak rugi kehilangan sahabat sebaliknya kita akan rugi jika kita tidak mendekati diri kepadaNya.

Seorang sahabat mungkin tidak menyenangi apa yang kita miliki mahupun kelebihan dan bakat yang kita ada.Namun, saya selalu menasihati agar perbetulkan niat kita dahulu.Setiap kelebihan yang kita perolehi datang daripadaNya dan setiap kekurangan yang ada pada diri kita renung-renunglah.Kita manusia yang tidak sempurna tetapi kita perlu bersyukur dengan apa yang kita miliki.

PENA KASIH

Sahabat sejati sukar dicari....

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails