Monday, February 20, 2012

CABARAN


Cabaran hidup jauh daripada keluarga bukanlah sesuatu yang mudah.Masih teringat sewaktu melangkah pergi untuk menuntut ilmu dengan niat untuk mengubah kehidupan keluarga,mempengaruhi emosi dan perasaan kita.Sedih, gembira, takut dan berbelah bagi bermain-main di fikiran ini.

Kini, anak perempuan saya juga mengalami perkara yang sama.Setelah berjuang selama satu setengah tahun sebagai persediaan untuk meneruskan perjuangannya selama empat tahun menuntut pengorbanan dan ketabahan hatinya.Hanya kekuatan dan kecekalan hatinya sahaja yang dapat menangkis segala dugaan dan cabaran.Namun ,saya percaya dengan hanya niat yang ditanamkan untuk menunaikan cita-citanya menjadikan dia lebih matang dalam bertindak dan berfikir.

Banyak yang dikongsikan kepada saya.Namun, pastinya tidak semua kawan itu boleh menjadi sahabat kita sebenarnya.Ada kalanya dia menikam kita dari belakang hanya kerana ketidak puasan hati.Malah, dengan pengakuan secara jujur mengakui rasa cemburu kepada anak saya mengurai segala-galanya.Kini,anak saya masih terus dengan caranya dan lebih berhati-hati dalam berkawan.Malah kini dia lebih suka berkawan dengan non-muslim yang lebih menfokuskan kepada pelajaran daripada yang remeh-temeh.

Sebagai ibu, sudah tentu hanya kata-kata perangsang dan motivasi serta nasihat sahaja yang dapat membantunya.Malah , kini saya lihat dia lebih matang dalam bertindak dan semuanya dilakukan adalah secara profesional dan tidak mahu terus berada dalam kelompok pemikiran kebelakang.Dia tidak mahu menoleh ke belakang sebaliknya ingin terus maju ke depan.Dia hanya mahu menjadikan menoleh ke belakang sebagai satu titik membangkitkan semangat untuk terus berjaya.

PENA KASIH:

Tidak sesekali mematahkan semangatnya hanya kerana perkara yang remeh-temeh.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails