Thursday, February 9, 2012

SENI





Seni sesuatu yang unik dan menarik.Kalau mereka orangnya seni sudah tentu sedikit lakaran mahupun lorekan sudah menarik.

Pada tahun ini,saya memilih untuk mengajar subjek Pendidikan Seni Visual walaupun sebenarnya sudah berpuluh tahun saya meninggalkan dunia seni ini.Kalau di maktab dahulu, saya perlu mempelajarinya walaupun beberapa kali ditegur dan diketawakan oleh lecturer kerana ketidak seniaan saya.Saya masih ingat lagi lecturer tersebut Encik Mutalib.Namun ,saya gagahi juga untuk mempelajarinya kerana saya memang tidak minat dengan seni.

Sejak awal tahun lagi apabila memilih subjek ini, saya perlu mengorak langkah mencari ilham mahupun panduan untuk mengajar seni apatah lagi berlakunya tranformasi pendidikan (KSSR).Nampak senang tapi tidak semudah itu apabila hendak memastikan murid-murid faham dengan apa yang kita maksudkan.

Lipatan dan Guntingan .......nampak senang.Apabila diterangkan kepada pelajar-pelajar ada yang tidak boleh melakukan seperti apa yang dikehendaki.Terpaksa bergerak dari satu meja ke satu meja menerangkannya walaupun telah dibuat bersama-sama.

Namun apa yang menggembirakan saya, mereka tidak jemu untuk belajar dan mendapatkan corak yang diingini dan akhirnya mereka mampu melakukan dengan hati yang riang.
So, minggu hadapan saya masih melakukan aktiviti yang sama dan memperlihatkan hasil kerja mereka.InsyaAllah....


PENA KASIH:

Tangan tidak seni....

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails