Friday, December 11, 2015

PERJALANAN KEHIDUPAN SEORANG PENDIDIK (PART 1)

Pena kasih cuba mengungkaikan kisah perjalanan kehidupan seorang pendidik........pengalaman sendiri. Hampir 24 tahun rupanya aku bergelar seorang guru.Itulah cita-citaku sejak dari kecil.Naluri untuk menjadi seorang guru begitu kuat dalam jiwa aku.Alhamdulillah akhirnya termakbul hasrat dan cita-citaku.Terima kasih Ya Allah...Terima kasih emak dan ayah yang sentiasa mendoakan anakmu ini.Terima kasih semuanya..... Dengan bertitikkan semangat dan juga dorongan daripada orang yang tersayang yang kini menjadi suamiku.....akhirnya impianku tercapai.Terima kasih sayang....kerana tidak mudah jemu mengirimkan buku-buku sewaktu aku bersekolah dahulu...Aku masih ingat ketika itu dirimu masih belajar di UKM...tapi saban bulan buku tetap dihantar kepadaku..Bukannya sejambak bunga,bunganya sekeping kad yang ditunggu tetapi sebuah buku untukku....murninya hatimu. Alhamdulillah tawaran untuk meneruskan cita-citaku akhirnya sampai jua ke tanganku sewaktu aku berangan-berangan mengenangkan nasibku yang ketika itu bekerja di kilang...aku masih ingat setiap kali solat aku selalu berdoa agar cita-citaku untuk menjadi pendidik akan tercapai.Aku berjanji dalam diriku untuk menyenangkan kehidupan ibu dan ayah.Aku ingin mengubah kehidupannya.Alhamdulillah..berkat doa emak dan ayah akhirnya aku melangkah pergi ke Perak.Meneruskan cita-citaku.Bersama-sama dengan aruah Atok Senah aku ke sana dengan menaiki kereta api.Berlinang air mataku meninggalkan kampungku untuk meneruskan cita-citaku. Pendaftaran bermula....emak dan atok Senah terpaksa meninggalkan aku bersendirian di Perak.Bermulalah episod hidupku bergelar guru pelatih.Air mataku tertumpah jua.......terkenangkan emak dan ayah di kampung......aku mengerti.Aku perlu meneruskan cita-cita dan hasrat emak dan ayah.....Terima kasih emak....terima kasih ayah... Tiga tahun aku menuntut ilmu di MPKI...banyak pahit manis yang aku harungi....Tahun 1988 aku mengambil keputusan untuk bertunang..sekali lagi aku diduga dengan pelbagai cara tapi alhamdulillah ikatan kami masih utuh sehingga kini...Bukan senang sebenarnya apabila berstatus 'Tunang'...dugaan dan cabaran semakin hebat..onak dan duri kutempuhi jua.Sejambak bunga yang aku terima daripada seseorang menyedarkan aku yang aku sebenarnya tunangan orang.......aku tolak dengan cara yang baik dan aku ceritakan yang sebenarnya......Alhamdulillah 3 tahun aku harungi pelbagai cabaran dan dugaan dan kami mengambil keputusan mendirikan rumah tangga pada tahun 1991.... Akhirnya aku diterima untuk mengajar di SK Felda Pemanis dan ketika itu suamiku mengajar di Jengka 2.....Namun, suamiku ingin membawaku ke Pahang dan kami naik ke KPM berjumap pihak tertentu dan menyatakan hasrat untuk mengajar di Pahang.Permintaan aku diterima serta merta dan bermulakan perjalanan kehidupan aku di Pahang.....

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails