Sunday, November 11, 2012

REZEKI

Hari ini adalah sejarah.Setiap hari adalah pengalaman kehidupan kita.Pelbagai pengalaman diperolehi dengan pelbagai cara.Bila kita renung kembali, ada hikmahnya disebalik setiap yang berlaku.Kita perlu akur bahawa setiap ujian yang Allah berikan kepada kita itu ada hikmah yang tersurat dan tersirat.

Begitu juga bila Allah kurniakan rezeki,kita perlu bersyukur dengan nikmat yang diberikan kepada kita.Kehidupan yang sementara di muka bumi ini sudah tentu banyak dugaan dan cabarannya.Kita renung kembali sejarah kehidupan kita di  masa lampau.Kita bersyukur dengan nikmat yang diberikan.

Saya selalu bersembang dengan emak soal solat.Emak sentiasa mengingatkan saya supaya melakukan solat Dhua.Saya masih ingat lagi betapa keinginan emak hendak menjejakkan kaki ke Tanah Suci akhirnya tercapai dalam masa setahun sahaja.Hatinya begitu berlonjak untuk ke sana.Keinginannya begitu kuat sekali.Hampir setahun dia melakukan solat Dhua tanpa berhenti-henti memohon kepada Allah.Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan emak.Bayangkan hanya setahun sahaja emak menguruskan pemergiannya ke sana.Namanya tidak tersenarai langsung dalam pemergiannya ke sana pada tahun 2006 tapi dengan keizinNya,dia dapat melepasi segala ujian itu.Syukur, hasrat dan impiannya untuk ke sana sudah tercapai.
Saya akui emak memang jarang sekali meninggakan solat Dhua sehingga kini,Kini, anak-anak dan cucunya telah diajari dan diingati untuk melakukan solat Dhua.Terima kasih, emak.

Allah sentiasa mendengar rintihan hati hambaNya.Namun, saya percaya jika kita sering mengingatkan kedua ibu bapa kita, Allah akan menolong kita.Saya juga pernah berjanji untuk membantu dan mengubah kehidupan keluarga saya.Setiap hari saya bermohon kepadaNya.Linangan air mata memang tidak boleh nak dicakapkan....betapa kasih sayang saya kepada mereka amat mendalam sekali.Saya tahu emak sentiasa mendoakan anak-anak dan cucu-cucunya.Saya selalu mengingatkan anak-anak setiap kali solat jangan lupa mendoakan mereka baik disebelah keluarga saya mahupun disebelah keluarga suami.Kita hanya dipinjamkan sementara sahaja di dunia ini.Walaupun anak memang menyatakan itu dan ini, lantas saya dan suami mengingatkan mereka, biar apapun orang lakukan kepada kita, ingat hanya ALlah sahaja tempat kita mengadu dan berdoa.Kita tidak rugi sedikit pun dengan tindakan yang dilakukan tapi kita akan rugi jika kita tidak berdoa untuk mereka.Kini,anak-anak lebih memahami.

Pastinya dalam mencari keredhaan Allah,kita perlu ingat, Allah kurniakan rezeki kepada kita dan kita perlu lebih bersyukur dengan apa yang dimiliki.Impian akan menjadi kenyataan....

PENA KASIH

Sedang membaca buku berkaitan dengan Rezeki


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails