Thursday, July 1, 2010

CEPATNYA MASA BERLALU....

Diam tidak diam, sudah 6 bulan berlalu.Sudah 6 bulan juga murid-murid berada di sekolah.Cepatnya masa berlalu.Apabila direnung kembali, bermuhasabah diri, apakah yang telah kita lakukan selama 6 bulan kepada anak didik?
Cepatnya masa berlalu, cepatnya juga dirasakan kita dapat bersama dengan mereka.Bila direnung wajah mereka satu persatu, ada yang menunjukkan prestasi yang bagus, malah ada yang masih berada di tahap sederhana.Saya sendiri yang mengajar dan bersama dengan mereka,sering melihat perubahan tingkah laku anak-anak murid.
Kalau dahulu,mereka sering tidak menyiapkan kerja kini sudah ada peningkatan dan kesedaran diri.Kalau dahulu saya sering membebelkan mereka seperti anak sendiri yang kadang-kadang kecewa melihat mereka gagal menyiapkan kerja dan meninggalkan buku di rumah.Kini sudah ada perubahan.Perlahan-lahan mereka berubah.Menganggap mereka seperti anak sendiri tidak kira bangsa dan agama, mereka menyedari apa yang tidak saya sukai.
Setiap kali, masuk ke kelas, saya akan pastikan mereka membawa buku dan jika tidak membawa saya akan pastikan mereka ada buku lain untuk menyalin apa yang saya ajar.Sudah penat rasanya membebel seperti nenek setiap hari.Kadang-kadang saya terpaksa mendiamkan diri, melihat kerenah mereka dan memerhatikan gelagat mereka.Mereka menyedari saya memerhati tanpa mengeluarkan suara bermakna saya sudah letih untuk membebelkan mereka.
Sesuatu yang amat membanggakan saya, di mana salah seorang murid yang pernah beberapa kali diberikan 'surat komunikasi' sebagai salah satu usaha pihak sekolah untuk membantu mereka terutama dalam pembelajaran telah menunjukkan peningkatan yang baik sekali.'Surat komunikasi' inilah yang memberi peluang kepada saya untuk bertemu dengan ibu bapa dan berbincang dengan mereka masalah pembelajaran anak-anak.
Kini, setiap kali anak-anak murid lain yang tidak menyiapkan kerja akan saya pantau untuk melihat perubahan tingkah laku.Setiap nama mereka yang gagal menyiapkan kerja telah saya ambil untuk bertemu dengan ibu dan membincangkan masalah yang dihadapi.Tujuan murni adalah untuk membantu mereka agar tidak terus tercicir.
Pena Kasih:"surat komunikasi' merupakan satu cara untuk membantu mereka dan menunjukkan perubahan yang baik setelah mereka menerima surat komunikasi itu.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails