Sunday, November 29, 2015

NIAT HATIMU

Ma....lepas ni kita nak ke masjid. Untuk apa ke masjid sedangkan tadi baru balik dari masjid. Kita hendak bersihkan tandas masjid......itulah luahan hati anak bujangku.Satu-satunya anak lelaki yang sentiasa bersamaku...teman berbual-bual sambil aku menyiapkan kerja sekolah. Bagus niatmu..mama harap adik sentiasa berbuat sesuatu yang baik . Aku nampak dia telah memegang sebatang kayu dan hendak membawa pencuci tandas ke masjid.Aku menegurnya sambil mengatakan bahawa di masjid semuanya telah ada...hanya kudratmu sahaja yang diperlukan. Aku tahu sejak kontraktor membina bilik/tandas di masjid itu dan sikap sesetengah individu yang tidak mementingkan kebersihan selepas menggunakan tandas sedikit sebanyak mengundang bau yang kurang menyenangkan. Kalau ada kenduri, aku memang sentiasa membersihkan kawasan tersebut.....bagi aku satu kepuasan untuk memastikan keadaan masjid itu bersih walaupun sememangnya sudah ada yang membersihkan...... Tidak lama kedengaran bunyi injin motosikalnya balik.. Ma...kita dah bersihkan tandas.Alhamdulillah...mama harap adik sentiasa memastikan kawasan tandas itu bersih sementara adik bercuti belajar ini. Mama sentiasa mendoakan kesejahteraan adik dan dikurniakan kesihatan yang baik...itulah harapan mama.Jangan lupa sentiasa solat dan sedekahkan al-fatihah untuk mama dan ayah setiap kali bangun tidur.Itulah amalan yang mama lakukan selama ini. Bagi mama selagi niat hatimu itu baik....insyaAllah Allah akan sentiasa bersamamu. Untuk mendapat pahala amat mudah dan untuk mendapat dosa juga amat mudah....Semuanya terletak pada diri sendiri.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails