Wednesday, June 1, 2011

KEINSAFAN

Kadang-kadang manusia ini tidak mudah untuk mengaku kesalahan diri sebaliknya setiap yang berlaku ditundingkan kepada orang lain.Realitinya begitulah ,yang terbeban akan terus terbeban.Yang menanggung akan terus tertanggung.Beratnya yang memikul tidak ada siapa yang tahu.Sebaliknya mereka tetap seperti biasa.Seolah-olah tiada yang berlaku.




Saya suka membaca kisah kehidupan manusia melalui novel mahupun cerpen dan pengalaman hidup manusia melalui media elektronik yang boleh dijadikan panduan dan teladan kepada kita.Waktu terluang cuti ini, saya menonton televisyen.Banyak kisah kehidupan yang boleh dijadikan renungan buat kita.Memberikan keinsafan kepada kita apatah lagi yang melibatkan penganiayaan kepada orang lain.




Kadang-kadang kehidupan kita diselubungi dengan kegembiraan,keseronokan tapi disebalik itu kita tidak tahu apa yang tersirat di hati.Nampak mereka gembira,bahagia tapi sebaliknya yang berlaku.Baru-baru ini, saya menjadi pendengar daripada apa yang terjadi pada diri seseorang.Mereka tidak sangka apa yang terjadi pada dirinya.Mulutnya begitu manis apabila berbicara tapi lain jadinya.Mereka menyesal bertemu dengan orang seperti itu.Saya sekadar tersenyum sahaja kerana saya memang sukar untuk mempercayai orang apatah lagi kalau butir bicara begitu lembut dan manis sekali.Tidak mudah tergoda dengan itu semua.Sekali terkena akan ingat sampai bila-bila.Itu prinsip saya.Saya tidak berdendam.....tapi setiap ayat yang diluncurkan akan saya kenangkan sampai bila-bila.




Orang itu terus bercerita......dalam hati boleh dijadikan sebuah drama dan panduan kepada orang lain.Jangan ingat rupa paras yang cantik digunakan sebagai alat untuk menundukkan orang semata-mata untuk memastikan kehidupannya mewah.Kita kena lihat latar belakang kita.Biarlah kita hidup dalam kesederhanaan.Ukur baju di badan sendiri tapi janganlah sampai mengambil kesempatan daripada orang lain.Semuanya menginsafkan diri........


Dulu, saya ada juga mendengar cerita yang sama dan orang yang sama.Mereka terkena lagi.Kalau saya, saya tidak akan berurusan dengan orang seperti itu.Biarlah kita menjauhkan diri daripada orang-orang seperti itu.Hati senang dan tidak sakit hanya kerana perbuatan yang tidak berhemah semata-mata inginkan kehidupan mewah.




Banyak sebenarnya kisah kehidupan ini yang boleh dijadikan panduan dan yang pasti janganlah kita menganiaya orang lain.Kita jangan ambil mudah dengan apa yang telah kita lakukan sebaliknya kita renung-renungkan diri kita........bila susah,lembut lidah meminta bantuan itu dan ini...bila senang,lain jadinya .Pelbagai alasan diberikan.......Saya kasihan dengan orang itu....menangis pun tidak berguna.




PENA KASIH:Biarlah kita belajar daripada kesilapan......


2 comments:

Lina said...

jumpe blog ni, bace entry pasal wed aspa. sy org kg aspa.

PENA KASIH said...

Ya....terima kasih kerana sudi menjengah blog ini.Aspa anak Pak Lah.Kawan kami sewaktu saya berada di Maran,Pahang.Ketika itu,husband mengajar di Sek Men.Seri Jengka.Kami selalu ke rumah Aspa.

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails